Nederland telde in 2018 in totaal 1,9 miljoen ondernemingen, inclusief 1,1 miljoen zzp-ers. De verwachting is dat er nog ruim 1 miljoen zzp-ers bij zullen komen in de komende jaren (met dank aan webcast Reaal Arbeidsongeschiktheidverzekeringen) Groeifase van een onderneming Zoals elke levensvorm heeft ook een onderneming een levenscyclus: opstart, groei, stabiliteit. Of en hoe de ondernemer wil groeien. hangt af van diens ambitie. Groei kent trouwens meerdere vormen. Denk daarbij aan omzetgroei, verbreding van het productaanbod, klanttevredenheid en kwaliteit. De overgang van de ene naar de andere cyclus levert veranderingen op voor zowel de onderneming als de ondernemer. Maar ook in de stabiele fase zullen zich uitdagingen voordoen door onder andere de levenscyclus van de geleverde producten/diensten. Zo kent iedereen het voorbeeld van Kodak: van een stabiele toppositie in markt van fotopapier en filmrolletjes, naar een faillissement; Kodak heeft de bedreiging van de digitalisering volledig gemist. Een succesvoller voorbeeld in de schoenenketen Omoda. Deze familie-onderneming startte in 1875. Zij brachten de schoenen aan huis met paard en wagen. Na verloop van tijd is gekozen om op drukke lokaties fysieke winkels te vestigen om van daaruit hun verkopen te ondersteunen. En in 2007 zijn ze gestart met webshops. Nu blijkt de interactie tussen de webshops en de fysieke winkels een gouden greep. Inmiddels zijn ze vertegenwoordigd in heel Europa. tip 1 Maak een Plan van Aanpak Groei vereist een doordachte strategie die je vastlegt in een plan van aanpak. Naast je doelstellingen vermeld je hierin de actuele analyse van de markt en de onderneming. Houvast voor een gedegen analyse biedt oa de S.W.O.T.-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threads=Sterke punten, Zwakheden, Kansen en Bedreigingen). Het Plan van Aanpak helpt je tijdig kansen en bedreigingen te onderkennen en daar goed voorbereid op in te springen. Door periodiek de werkelijkheid naast je Plan van Aanpak te leggen, analyseer je waar de afwijkingen optreden. Door daarnaast de SWOT-analyse bij te werken, houd je zicht op de marktontwikkelingen en de kansen en bedreigingen die deze met zich meebrengen. Ook biedt dit Plan van Aanpak de basis voor een goede kostenbeheersing, essentieel voor een gezonde onderneming. Leg ook een Plan B vast voor als je hoofdplan het niet blijkt te redden. tip 2 Doe waar je goed in bent De in het Plan van Aanpak omschreven sterke punten en zwakheden bieden een prima houvast om datgene te doen waar je sterk in bent en uit te besteden waar je minder bedreven in bent. Zo zal menig vakman administratieve en/of commerciële vaardigheden missen. Het moeten volbrengen van administratieve en/of commerciële taken levert hem stress op, hetgeen hem de lol in het ondernemen ontneemt. Op beide gebieden is plenty ondersteuning te vinden. Maak er gebruik van! Je administratie moet immers accuraat en tijdig bijgewerkt zijn om goed zicht te houden op je liquiditeiten, vorderingen en verplichtingen. En acquisitie plegen is een must om je producten /diensten aan de man te brengen. tip 3 Overweeg partnerships In het verlengde van tip 2 kun je dingen ook slimmer doen door samen te werken met bestaande partijen die jou maar wat graag willen bedienen om zelf een betere bezetting te krijgen. Deze informatie komt rechtstreeks uit jouw marktanalyse en biedt kansen door het bundelen van krachten en vaardigheden met of outsourcen aan ondernemers met complementaire diensten/producten. Denk hierbij aan de kledingwinkel die haar klanten een aperitief aanbiedt, verzorgt door de lokale slijter of horeca-uitbater. Een ander voorbeeld is een intensieve samenwerking met je accountant en/of financieel adviseur die je wellicht ingangen kan verschaffen bij voor jou interessante partijen. tip 4 Test je groeiscenario met bestaande klanten Test je omzetverwachtingen door op kleine schaal te product/dienst aan de man te brengen, voordat je je er volledig op richt. Zo kan een thuisbakker die denkt een winkel te beginnen de markt testen door met een marktkraam haar baksels aan de man te brengen. Bij succes kan ze haar publiek meenemen naar haar winkel. Ook zou ze de concurrentie goed te bestuderen om te bezien hoe haalbaar bijvoorbeeld haar omzetverwachtingen zijn. Grote consumentenbedrijven bieden hun testproducten aan via Scoopy en ook Google test nieuwe mogelijkheden door deze als startups een tijdje een kans te geven. Om de verkooppotentie te testen zonder bestaande klanten kun je ook eens googlen op de termen 'user testing methods', 'similar web' en 'smoke test'. tip 5 Zorg voor een financiële buffer Twee dingen weet je zeker in het leven: je gaat dood en je moet belasting betalen. Zorg voor dat laatste dus dat je de af te dragen belasting (BTW, Loonheffingen, IB, Vpb) direct apart zet, het zijn immers eigenlijk jouw centen niet. Zorg daarnaast voor een up-to-date financiële administratie zodat je direct inzicht hebt in je vorderingen, verplichtingen en beschikbare liquiditeit. Hou je kosten, je doelinkomen en je break-even-punt scherp in de gaten, zodat je tijdig kunt ingrijpen. Geld-tekort is een absolute bron van stress. Een financiële buffer kan een tekort aan liquiditeiten (tijdelijk) voorkomen. Het hebben van een plan B kan de stress enigszins verlichten, omdat je -mocht het misgaan- een uitweg hebt. Heb je een vraag over dit bericht of wil je meer weten over onze begeleidingsmogelijkheden of financieel advies? Neem dan gerust contact met ons op.
1 Comment
|
AuteurPeter van der Bent, adviseur voor een RIJK leven Archives
Januari 2023
Categorieën |