Populair Lithium-ion batterijen en accu’s zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ze worden op heel veel gebieden toegepast, we zien ze terug in mobiele telefoons, gereedschap, elektrische fietsen, etc. Lithium Ion accu’s zijn zo populair omdat er een grote hoeveelheid energie in opgeslagen kan worden, de accu’s een lange levensduur hebben en omdat ze nauwelijks leeglopen wanneer ze een tijdje niet gebruikt worden. Daarnaast zijn ze compact en relatief licht. Toch ook nadelen Helaas neemt met de populariteit van deze accu’s ook het aantal (brand-) incidenten toe. De berichten in de pers zijn talrijk. Zo zijn er berichten over ongevallen met elektrische auto’s waarbij de auto in brand vliegt en nagenoeg niet meer te blussen is. Smartphones en elektronische sigaretten die ontploffen tijdens gebruik of tijdens het opladen. En dan natuurlijk nog recentelijk de branden bij een bekende fabrikant van elektrische fietsen. Bij al deze incidenten wordt de link gelegd naar de lithium-ion accu’s. Techniek Om te begrijpen wat er mis kan gaan, moeten we eerst begrijpen hoe een lithium-ion accu is opgebouwd. De accu’s bestaan uit verschillende lithium-ioncellen en meestal ook enkele beveiligingscomponenten, zoals temperatuursensoren en een spanningsmeter. Iedere lithium-ioncel bestaat op zijn beurt uit vier elementen, namelijk een kathode, anode, elektrolyt en afscheider. De kathode is de positieve elektrode. De anode is negatief geladen. Tussen de elektrodes bevindt zich een elektrolyt dat vaak ether bevat en een afscheider. Zoals de naam doet vermoeden moet de afscheider ervoor zorgen dat de positieve en negatieve elektrodes elkaar niet raken. Wat er fout gaat Wanneer de positieve en negatieve elektrodes elkaar raken, ontstaat er kortsluiting, en dat kan ernstige gevolgen hebben. In het gunstigste geval gaat de accu alleen maar kapot, maar in het ergste geval kan deze zelfs ontploffen. Oorzaak en gevolg Zo'n kortsluiting kan ontstaan door een productiefout of wanneer de behuizing of de binnenkant van de accu beschadigd raakt door oververhitting of door beschadiging van buitenaf (bijvoorbeeld door een botsing of een val). Ernstigste gevolg: Thermal Runaway Een kortsluiting zorgt voor (verdere) oververhitting van de accu. Als resultaat kan de accu zo warm worden dat er een zogenaamde ‘thermal runaway’ ontstaat. Hierbij is er sprake van gasvorming binnen in de accu. Deze gassen zijn giftig en brandbaar. Een thermal runaway is een kettingreactie die bijna niet te stoppen is en kan leiden tot steekvlammen en zelfs tot ontploffing van de accu. Preventie tips Goede Lithium-Ion accu’s en batterijen zijn tegenwoordig uitgerust met bewakings- en beveiligingsvoorzieningen die voorkomen dat de accu oververhit raakt tijdens laden of gebruik. Maar er blijven risico’s kleven aan het gebruik. Daarom enkele tips om de risico’s zoveel mogelijk te beperken:
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurPeter van der Bent, adviseur voor een RIJK leven Archives
Januari 2023
Categorieën |